Löpskolning med Sara Bergström

Den 1 mars är det dags för Halmstadmilens löpargrupps första gemensamma pass! Då kommer Sara Bergström från Team Triathlon & Multisport vara på plats och visa några övningar för ett bättre löpsteg.

Här är 4 av hennes bästa tips för att göra dig till en bättre och effektivare löpare!

1. Stolt hållning! Sträck på dig och gör dig lång när du springer. Förutom att du får tyngdpunkten rakt över ditt steg öppnar du upp bröstkorgen och får lättare att andas.

2. Lätt framåtlutad, utan att tappa höften! Stå still och luta dig framåt (med stolt hållning) tills kroppen reflexmässigt för fram en fot för att du inte ska ramla. Denna lutning är idealisk för ditt löpsteg, och tyngdlagen kommer hjälpa dig att springa mer energieffektivt!

3. Rätt frekvens på stegen! Ta inte för långa steg, sträva runt 180 steg per minut. Testa ibland genom att räkna antal steg du tar med ena foten under 30 sekunder, hamnar du runt 45 ligger du rätt. Det är vanligt att ta för långa steg, då sätter man ner foten framför sig istället för under sig vilket inte bara är ineffektivt utan kan även bidra till skador.

4. Glöm inte armarna! Slappna av i axlarna, jobba med armarna ganska långt bak (det blir naturligt när din hållning är stolt och lite framåtlutad) och nära kroppen (flaxa inte). Lite rotation är okej om det är naturligt i ditt rörelsemönster (vi har alla ett unikt mönster), men korsa inte mittlinjen framför kroppen.

För mer tips och tricks, kom med på det gemensamma passet den 1 mars, klockan 18:00, samling på Örjans vall! Efter uppvärmning och löpskolning provspringer vi Halmstadmilens bana. Vi har flera olika fartgrupper för att alla ska hänga med! Välkomna!