Träningstips med Simon Bakkioui

HBK:s sjukgymnast Simon Bakkioui har kommit med några träningstips för alla er som ska springa Halmstadmilen! Det är inte försent att komma igång och börja springa än! Orkar man inte komma runt 10km så går det lika bra att anmäla sig till 5km-loppet!

  •  Värm upp lite först! Sedan rekommenderar jag att du stretchar hälsenor, baksida lår samt framsida lår. Detta ger dig ett bra utgångsläge.
  •  Höj distansen successivt! Tålamod är superviktigt här. Löper du 3-4 km första rundan så höj med 500m varannan dag.
  • När du uppnått milen bör du lägga till intervallträning eller backträning. Det ökar din uthållighet samtidigt som det ger en säkerhet mot skador. Tänk på att värma upp och stretcha innan!
  • Intervallträningen bör göras separat och inte i samband med själva distansträningen!
  • Du som är van löpare kan köra intervaller direkt efter din löprunda, vilket ger väldigt bra resultat i uthållighet och hållfasthet.
  • Styrketräningen är också en viktig del i det hela. Squats och utfallssteg är viktiga övningar. Att bygga de muskler som används vid löpningen är alltid bra. Glöm inte heller rörlighetsträningen.
  • Skorna är också superviktiga! De ska vara stabila på insidan och flexibla framtill. Skobutikerna hjälper dig mer än gärna med ditt skoköp.